2024 - Phone phishing - NL

Spoofing, wat is dat?

Spoofing is een vorm van fraude, waarbij de fraudeur de identiteit van iemand anders aanneemt via een bepaald kanaal. Dit kan via allerlei kanalen gebeuren.

Zo kunnen fraudeurs elk telefoonnummer misbruiken. En dus ook het nummer van Bank Van Breda. Zo kan het erop lijken dat u gebeld wordt door bijvoorbeeld uw bankkantoor of de helpdesk.

Op uw scherm zal ook dat ‘vertrouwd’ nummer verschijnen. Het geeft niet de garantie dat u effectief iemand van de bank aan de lijn hebt. Oplichters proberen uw vertrouwen te winnen door u persoonlijk aan te spreken, te verwijzen naar uw account manager of andere (valse) communicatie die recent via bijvoorbeeld e-mail verstuurd werd.

Tijdens het gesprek probeert men bijvoorbeeld ook om uw computer over te nemen om dan in uw naam overschrijvingen uit te voeren op basis van codes die u doorgeeft of acties die u bevestigt.

Bij twijfel: beëindig onmiddellijk het gesprek en neem zelf contact op met de bank. Als u zelf belt naar een gekend, vertrouwd nummer van de bank, is er geen risico.

Ons advies
  • Schrijf nooit geld over naar een zogezegde ‘veilige rekening’.
  • Pincodes, wachtwoorden, digipass en itsme codes zijn strikt persoonlijk. Geef ze dan ook nooit door aan andere personen, via geen enkel communicatiekanaal. Een bankmedewerker zal er nooit naar vragen.
  • Geloof nooit zomaar wat men u vertelt. Check of het verhaal klopt.

Meer over cybersecurity?

In onze newsletter van juni brengen we een podcast over cybersecurity uit.

Volg hier alvast ons kanaal en krijg een melding als de nieuwe podcast online staat.

Vind onze podcast op: