35 jaar ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’
Wat betekent dit voor onze medewerkers?

Pieter Gysens  –  Account manager trainee ondernemers (1 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

‘Bank Van Breda en een ondernemer zijn als koffie en melk. Eens je hen samenbrengt, krijg je hen nooit meer uit elkaar.’  

‘Ik ben nog maar net begonnen als account manager bij Bank Van Breda. Waarom ik voor de bank als werkgever viel? Het feit dat ik me als starter meteen erg welkom voelde, speelt hierin zeker een rol. Bovendien voelde ik meteen dat de bank een erg duidelijke visie en professionele uitstraling heeft. Hun keuze om er als bank enkel voor ondernemers en vrije beroepen te zijn, vind ik top. Dankzij mijn job sta ik dan ook elke dag in contact met ondernemers. Ook dat ervaar ik zeker als een plus. Ik leer hen en hun bedrijf écht kennen. Bank Van Breda en een ondernemer zijn als koffie en melk. Eens je hen samenbrengt, krijg je hen nooit meer uit elkaar!’  


Diederik Van Turnhout –  Account manager ondernemers  (5 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

‘Dankzij onze nichestrategie krijgen we de mogelijkheid om meer diepgang te creëren in de relatie met onze klanten en in de uitvoering van onze job als ‘bankier’.’ 

‘Wat in eerste instantie op een beperking leek omwille van een specifieke keuze, zorgde uiteindelijk voor een verrijking die zich vertaalt in de manier  waarop we onze doelgroep benaderen en elke dag helpen. We krijgen de mogelijkheid om meer diepgang te creëren in de relatie met onze klanten en in de uitvoering van onze job als ‘bankier’. 


Eveline Keller  –  Beleggingen Specialist Vermogensbegeleiding  (15 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

‘De keuze van 35 jaar geleden dwingt ons om te focussen op een heel specifieke doelgroep. Net daardoor kennen we hen ook door en door. Een troef voor alle partijen in ons uniek verhaal!’  

‘Door regelmatig klantengesprekken mee te volgen of workshops te doen met onze klanten blijven we nauw betrokken bij onze doelgroep. Voor en vooral SAMEN met hen zoeken we telkens hoe we hen nog beter kunnen ondersteunen via onze applicaties, tools & simulaties. De keuze van 35 jaar geleden dwingt ons om te focussen op zo’n specifieke doelgroep. Net daardoor kennen we hen ook door en door. Een troef voor alle partijen in ons uniek verhaal!’  


Wim Van Gerwen  –  District Manager West-Brabant  (25 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

‘Wat een geluk dat Bank Van Breda 35 jaar geleden besliste om enkel te focussen op ondernemers en vrije beroepen. Hadden ze dit niet gedaan, dan zouden we nu niet meer bestaan. Happy Birthday, Bank Van Breda!’  

‘Toen ik in 1994 afstudeerde, recruteerden de banken volop en gingen heel wat studiegenoten aan de slag bij een grootbank. Toen ik in 1995 bij Bank Van Breda begon, was hun reactie: ‘Deze bank zal nooit blijven bestaan want voor de uitdagingen van de toekomst (de euro aanpassing van 1999 naar 2000) is Bank Van Breda te klein.’ Ik herinner me ook nog de reactie van mijn toenmalige kantoordirecteur op de nichestrategie en de specifieke keuze voor ondernemers en vrije beroepen: ‘Hebben we klanten te veel of zo? Nu mag ik geen  particulieren meer klant maken met een spaarboekje!’ Even later gaf hij zijn ontslag om te beginnen bij een grootbank die intussen al verschillende keren van naam is veranderd. En dan waren er nog de eerste radiospots die voor heel wat commotie zorgden: ‘Ben je ondernemer? Neen. Oefen je een vrij beroep uit? Neen. Dan is Bank Van Breda geen bank voor jou want wij zijn een bank enkel voor ondernemers en vrije beroepen.’ Andere banken verkondigden wat ze allemaal wél deden, wij vertelden wat we niet deden. Wat een geluk dat Bank Van Breda 35 jaar geleden besliste om enkel te focussen op deze specifieke doelgroep. Hadden ze dit niet gedaan, dan zou ik hier niet werken omdat Bank Van Breda nu niet mee zou bestaan. Happy Birthday, Bank Van Breda!’  


Nancy Bryon  - Corporate Secretary   (35 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’ zit al jaren in de genen van het bedrijf. Bij alles wat we beslissen of doen, staat onze doelgroep voorop. Elke dag opnieuw.’  

‘Ik herinner me nog de dag in 1989 waarop de nichestrategie voor het eerst werd aangekondigd alsof het gisteren was. In het begin reageerden we als medewerker vol ongeloof. Meer nog, we dachten dat de bijhorende radioreclame een grap was. 
Vervolgens waren we vooral bezorgd toen het ‘snoeien’ begon.  We stelden ons de vraag of deze nieuwe visie een toekomst had en of deze winstgevend zou zijn. Maar geleidelijk aan werden we steeds enthousiaster.  De positieve reacties van de doelgroep en de stijgende resultaten zorgden voor een positieve boost binnen de bank. Nu zijn we er rotsvast van overtuigd dat Bank Van Breda toen de enige juiste keuze heeft gemaakt en zit ‘enkel voor ondernemers en vrije beroepen’ absoluut in de genen van het bedrijf. Bij alles wat we beslissen of doen, staat onze doelgroep voorop. Elke dag opnieuw.’  


Ruth Hofman  –  Senior Account Manager Vrije Beroepen  (35 jaar medewerker bij Bank Van Breda)

‘Ik koos 35 jaar geleden als account manager om te focussen op onze vrije beroepen. Het blijft voor mij een voorrecht om samen met deze diverse en interessante doelgroep te werken. Dat ervaar ik elke dag opnieuw.’  

‘Toen ik 35 jaar geleden afstudeerde, was ik nog heel bleu. Ik kende Bank Van Breda niet, ook al passeerde ik tijdens mijn middelbare studies dagelijks het kantoor in Gent. Wat Bank Van Breda precies deed , was tot dan een raadsel. Toen ik bij de bank begon, hielpen we iedereen verder: particulieren, zelfstandigen, ondernemers, artsen, apothekers… Na mijn ‘inloopperiode’ werd de keuze ‘Enkel voor ondernemers en vrije beroepen’ gemaakt. Ik moest kiezen met  welke doelgroep ik wilde werken. Mijn collega wilde absoluut samen met ondernemers werken , dus kwam ik bij de vrije beroepen terecht. Ik vind het nog steeds even leuk en zou ook nu nog precies dezelfde keuze maken. Het blijft voor mij een voorrecht om te focussen op zo’n diverse en interessante doelgroep. Dat voel ik nog elke dag.’